top of page
banner.png
taalontwikkeling plaatje istock-138137558.jpg

Taalontwikkeling

 

De taalontwikkeling in fases

​

De taalontwikkeling van een kind verloopt volgens verschillende fases, in een specifieke volgorde.

De taalontwikkeling wordt vaak in periodes ingedeeld.

Deze zijn verbonden aan belangrijke mijlpalen in de taalontwikkeling.

Elk kind leert taal in een eigen tempo.

 

Globaal worden de volgende fases en mijlpalen doorlopen:

 

– De prelinguale periode (geboorte tot 1;0 jaar)

– De vroeglinguale periode (1;0 jaar tot 2;6 jaar)

– De differentiatiefase (2;6 jaar tot 5;0 jaar)

– De voltooiingsfase (5;0 jaar tot 9;0 jaar)

– De voortgezette taalverwerving (9;0 jaar tot 18 jaar)

 

​

Een vertraging in taalontwikkeling van een kind of taalontwikkelingsstoornis van 0 jaar tot en met 4 jaar

 

Wanneer een kind in de taalontwikkeling achterblijft ten opzichte van leeftijdsgenootjes en wanneer de fases of mijlpalen niet of niet goed bereikt worden, spreken we van een vertraagde taalontwikkeling.

​

Het kind spreekt (nog) niet of duidelijk minder dan leeftijdsgenootjes, het spreekt in slechts enkele woordjes of in onvolledige zinnen of in onduidelijke zinnen.

Ook kan het zijn dat het kind niet goed begrijpt wat er wordt gezegd. 

​

Hieronder staat hoe je problemen in taal bij je kind kunt herkennen. En waar een logopedist je mee kan helpen.

  • Het duurt lang totdat je kind gaat praten.

  • Je kind praat weinig.

  • Je kind praat onverstaanbaar.

  • Je kind begrijpt vaak niet wat iemand zegt.

  • Je kind kent weinig woorden.

  • Je kind zegt alleen losse woorden of hele korte zinnen.

  • Je kind maakt veel foute zinnen. Bijvoorbeeld woorden in de verkeerde volgorde.

  • Jullie begrijpen elkaar vaak niet.

  • Je kind vindt het moeilijk om een verhaal goed te vertellen.

​

Wat is de oorzaak?

​

De oorzaken van een vertraagde taalontwikkeling of taalontwikkelingsstoornis kunnen verschillend zijn:

​

Kinderen leren taal door de taal te horen en te ervaren. De ontwikkeling van taal bij het kind is afhankelijk van het aanbod van taal in zijn/haar omgeving. Daarnaast heeft elk kind een eigen vaardigheid om taal te leren.

​

Een vertraagde taalontwikkeling kan onder andere samengaan met slechthorendheid, een verandering van het taalaanbod in zijn/haar omgeving of met een algehele ontwikkelingsachterstand. Het komt ook voor dat een kind een vertraagde taalontwikkeling heeft zonder dat er een duidelijke oorzaak voor is. 

Een taalontwikkelingsstoornis is aangeboren, de taal in de hersenen werkt minder goed. Er zijn problemen in het begrijpen en het uiten in taal.

 

Door een vertraagde taalontwikkeling of taalontwikkelingsstoornis  kan het kind verschillende andere problemen ervaren.

Het wordt bijvoorbeeld door de ander niet begrepen en het kind begrijpt de ander niet goed. Dit kan het kind uiten in gedrag door stiller of juist drukker te zijn.

Er kunnen problemen op school ontstaan bij het begrijpen van de lesstof en het kind heeft meer moeite met het leren lezen en spellen. 

 

​

Wat doet de logopedist?

 

Wanneer u vragen of twijfels heeft over de taalontwikkeling van uw kind, kunt u terecht bij de logopedist voor taalonderzoek en advies.

 

De logopedist zal aan de hand van een gesprek en een taaltest bij uw kind, nagaan of er sprake is van een probleem in de taalontwikkeling en in welke taalonderdelen (taalbegrip, taalproductie, woordenschat, zinsbouw, pragmatiek)

Soms kan verder onderzoek door bijvoorbeeld een KNO-arts of kinderarts nodig zijn. 

 

De logopedist werkt samen met het kind, maar ook samen met u als ouders, aan het trainen van de taalontwikkeling.

​

Er wordt gewerkt aan alle aspecten van de taalontwikkeling, zoals onder andere de woordenschat, woordvinding, zinsbouw en het gebruik van de taal.

Ook wordt er gekeken naar de leer- en leesvoorwaarden en de executieve functies en waar nodig wordt ook hieraan gewerkt.

 

Wij kijken naar de totale ontwikkeling van het kind en de mogelijkheden en eventuele bijkomende problemen in de omgeving van het kind.

Wij houden in de logopedie rekening met al deze facetten.

​

Wat kun je zelf doen?

Als ouder kun je je kind ook heel goed helpen bij de taalontwikkeling:

  • Praat veel met je kind. Vertel bijvoorbeeld steeds wat je doet: ‘Eerst gaan we de borden op tafel zetten. Twee grote borden en twee kleine borden. We willen ook iets drinken. Dus moeten we ook bekers pakken.’

  • Vertel ook wat je ziet: ‘Kijk, een rode auto.’

  • Vertel wat er gebeurt: ‘De bel gaat. Wie zou dat zijn? Ga je mee? Gaan we kijken wie er is.’

  • Vertel wat je voelt: ‘Goed zo. Je hebt je boterham op. Goed gedaan. Was het lekker? Ik had pindakaas op mijn boterham. Ik hou van pindakaas.’

  • Koop boekjes die bij de taalontwikkeling van je kind passen. Of haal die boekjes uit de bibliotheek. Een lees die boekjes voor. Doe dat heel veel.

  • Zing samen liedjes.

  • Kijk samen filmpjes op de televisie. Filmpjes die bij je kind passen.

  • Luister ook goed naar je kind. Geef je kind de tijd om zelf dingen te vertellen.

​

​

​

Kind: "Ik heef vannacht bij mamma geslapen"

​

Logopedist: Ik HEB vannacht bij mamma geslapen"

​

Kind: Ik heef u niet gezien!"

​
 

bottom of page