banner.png
intelligence steven hawking 1 8a6e5dacb02a866d9f29f2663733483d.jpg

Hoogbegaafdheid

Hoogbegaafden hebben sterke cognitieve capaciteiten.

Perfectionisme, rechtvaardigheidsgevoel, sensitief zijn, een kritische instelling en een sterke autonomie kunnen daarnaast een grote rol spelen in de communicatie met anderen.

De kenmerken van hoogbegaafdheid hebben ook invloed op de spraak- en taalontwikkeling.

 

Uw kind kan perfectionistisch zijn; alles moet meteen helemaal goed. Hier kan uw kind last van hebben.

Uw kind kan bijvoorbeeld situaties uit de weg gaan, omdat het vooraf bedacht heeft dat het niet perfect zal gaan.

Soms is slordigheid of nonchalance voor uw kind een uitweg.

Een kind of volwassene kan bijvoorbeeld langer wachten met praten, om langer te kunnen luisteren en observeren.

Het kan zijn dat een hoogbegaafd kind relatief laat in de ontwikkeling de "eerste woordjes" zegt.

Dit zijn dan echter vaak meteen zinsdelen of zinnen.

 

 

 

 

Er kan sprake zijn van selectief mutisme: in de ene situatie praat uw kind volop, namelijk daar waar het zich veilig voelt en waar het mag zijn zoals het is.

In de andere situatie praat uw kind bijna niet, omdat het geen verbondenheid of aansluiting voelt.

De gevoeligheid en de leerstijl (observeren, cognitief analyseren en bedenken hoe het moet) zorgen hier voor een andere spraak- en taalontwikkeling en een andere communicatie,

 

Logopedisch !

 

Hoogbegaafden hebben soms logopedische hulp nodig bij de eisen die op school worden gesteld.

Ook kunnen zij baat hebben bij training van de executieve vaardigheden, zie onze pagina "Executieve Vaardigheden".

De behoefte aan autonomie kan ervoor zorgen dat uw kind betrokken wil zijn in het eigen leerproces.

Uw kind wil wellicht zelf richting geven aan het leren en graag invloed hebben in hoe en wat het leert.

  

Joep, (16 jaar, gymnasium klas 6 eindexamen):

" Waarom is dit bij mij een stijlfout

en bij een beroepsschrijver een stijfiguur ?! "

 

Als deze eigenschap kan worden ingezet, komt uw kind veel verder.

Geef het kind daarnaast inzicht in de eigen vooruitgang en het raakt gemotiveerd om aan de slag te gaan.

 

  

Roos (18 jaar, geauditeerd en aangenomen op muzikanten-beroepsopleiding):

" Ik wilde geen les,

want ik wist niet wat ik wilde leren.

Nu ik weet wat ik wil leren, wil ik les ! "

 

 

Ook als (jong-) volwassene kan je verschillende situaties lastig vinden, in het beroep, studie/stage of in je sociale omgeving.

Wij zijn er voor jou om samen met jou de verschillende spreek- of executieve vaardigheden onder de loep te nemen en verbeteringen aan te reiken.

Top down

In de logopedie kunnen wij de leerstof  "top down" aanbieden: van het groter geheel naar de details.

Dit is anders dan "bottom  up" -leren: het stap voor stap vanaf onderaan beginnen.

Mensen die top-down denken, zien graag de verbondenheid tussen kennis.

Daarnaast is het belangrijk dat de kennis specifiek van betekenis voor hen is.

Door de verbondenheid en de specifieke betekenis, wordt het leren en onthouden gemakkelijker.

images2logo.jpg
intelligense s h 3 index.jpg